"Hlukový smog" ve třídě
S prevencí sociálně patologických jevů je důležité začít již v první třídě. Při své preventivní činnosti na to kladu velký důraz. Zaměřuji se na trénování základních sociálních dovedností, které mají nejenom preventivní dopad, ale zároveň i zefektivňují výuku. Jednou z těchto dovedností je "Pravidlo diskuze" - aktivní posluchač, ohleduplný řečník. Pokud toto pravidlo žáci ovládají, nevzniká například hlukový smog, který podporuje agresivní chování. Díky tomuto pravidlu jsou i vyučovací hodiny daleko zábavnější, více se toho zvládne. Hlukový smog totiž hodinu narušuje, protahuje, u dětí narušuje pozornost a celkově zvyšuje únavu.
"Důležité vybavení každého námořníka...dalekohled, přijímač, vysílačka."
Kolikrát "zdivočelá" posádka přes svůj hluk ani nepostřehne, že kapitán upozorňuje na záludný ostrov (matematiky), který bez dobré přípravy nebude snadné překonat. Trénujete se svými žáčky pravidlo diskuze, které je pro "námořníky" velmi důležitou dovedností? Máte nějaké své osvědčené metody?
Jednou z důležitých věcí každého námořníka/školáka je mít dobře naladěné/seštelované: Vysílačky/pusinky, aby mluvil jen jeden a nepřekřikovali jsme se. Přijímače/ouška, abychom slyšeli rady kapitána a neunikla nám žádná důležitá informace. A také dalekohledy/oči, abychom viděli každičkou novou věc a uměli se na moři orientovat.
Nejvíce poruchové zařízení jsou vysílačky. Často vysílají, i když nemají. A když mají, nevydají ani hlásek. ;-) Povzbuďte své malé námořníky, aby se s nimi naučili zacházet.
(Helena Stružinská, ředitelka Centra Pochodeň)